W ramach projektu systemowego „Od dziś pracuję na swój sukces” od marca 2013 r. do maja 2014 r. odbywały się w naszej szkole zajęcia dla dzieci ze specyficznymi trudnościami w czytaniu i pisaniu. Przeznaczone były one dla uczniów klas I – III, u których zdiagnozowano problemy w nauce pisania i czytania, co mogło stanowić istotną barierę w dalszym rozwoju. Celem nadrzędnym zajęć terapeutycznych było stworzenie możliwości wszechstronnego rozwoju umysłowego, psychicznego i społecznego.
Zajęcia odbywały się regularnie, według ustalonego harmonogramu.
Pozwoliły one na przezwyciężanie trudności w opanowaniu umiejętności czytania i pisania. Wzbogaciły słownictwo oraz rozwinęły zdolności poznawcze. Zajęcia opierały się głównie na aktywności uczniów.
Zakupione dzięki udziałowi w programie pomoce (tablica interaktywna, programy edukacyjne i gry dydaktyczne) ułatwiły pracę z tekstem, poprawiły technikę czytania i pisania uczniów. Dzieci chętniej podejmowały naukę czytania, rozwijając swoje umiejętności.
Stosowanie indywidualizacji zadań, dobór środków i metod w zależności od potrzeb i możliwości uczniów umożliwiło opanowanie podstawowych umiejętności czytania i pisania oraz kontynuowanie dalszej nauki w szkole.
Główne cela tych zajęć to:
- Wspomaganie harmonijnego rozwoju osobowości dziecka w sferach: intelektualnej, psychicznej i moralnej.
- Rozwijanie podstawowych umiejętności służących świadomemu uczeniu się, głównie umiejętności czytania, pisania, wypowiadania się poprzez uzupełnianie poszczególnych partii materiału dodatkowymi ćwiczeniami.
- Uwzględnianie indywidualnych potrzeb dziecka, umacnianie wiary we własne siły i umożliwianie osiąganie sukcesu.
- Stwarzanie warunków rozwijania samodzielności, kreatywności i zainteresowań.
- Pomaganie w kształtowaniu pozytywnego obrazu samego siebie.
- Przełamywanie niechęci i rezygnacji przy napotkaniu trudności.
- Uczenie rozwiązywania problemów edukacyjnych.
- Dodatkowa praca nad stymulacją, usprawnianiem, doskonaleniem procesów analityczno-syntetycznych, funkcji słuchowej i wzrokowej, koordynacji wzrokowo- ruchowej, sprawności grafomotorycznej.
- Kształtowanie umiejętności porozumiewania się z rówieśnikami.
- Wdrażanie do czynnego uczestnictwa w pracy zespołu.