Historyczna wyprawa kl. IV c

IMG_38323 czerwca 2016 r. o godz. 7: 00 wyruszyliśmy sprzed szkoły na naszą pierwszą klasową wycieczkę do Biskupina i Gniezna. Wraz z nami w autokarze jechała również Pani Pilot, która opowiadała nam różne ciekawostki dotyczące mijanych miejsc na trasie. Ok. godz. 10 dotarliśmy do Gąsawy, skąd dalej wyruszyliśmy w podróż zabytkową kolejką wąskotorową. Kolejka jechała dosyć wolno więc można było podziwiać piękne widoki zza okna. Pałuki, bo tak nazywa się ten region, charakteryzują się pagórkowatym terenem z dużą ilością urokliwych jezior . Dotarliśmy do Wenecji, gdzie zwiedziliśmy ruiny zamku Diabła Weneckiego oraz Muzeum Starych Parowozów. Następnie, udaliśmy się do Biskupina i zaczęliśmy zwiedzanie od Rezerwatu Archeologicznego. Tam czekał już na nas Pan Przewodnik, który ciekawie opowiadał o życiu ludzi z epoki kamienia. Dowiedzieliśmy się, ze ludzie, którzy żyli na naszych ziemiach w tych odległych czasach nie znali rolnictwa, pożywienie zdobywali polując w pierwotnej puszczy, która ich zewsząd otaczała. Ich dieta uzupełniana była rybami oraz dziko rosnącymi roślinami, grzybami i owocami. Mezolityczni łowcy często przenosili swoje siedziby, wędrując w poszukiwaniu zwierzyny. Ich schronienia stanowiły proste szałasy, które łatwo i szybko można wznieść, ale i bez większego żalu porzucić.

Zwiedziliśmy również wioskę staropiastowską z IX i X wieku, zamieszkałą przez ludność z kultury łużyckiej. Jej mieszkańcy zajmowali się między innymi: garncarstwem, kowalstwem, rolnictwem, rybołówstwem czy tkactwem.

Później, poszliśmy do Muzeum Archeologicznego, w którym można było zobaczyć wystawę poświęconą badaniom wykopaliskowym w Biskupinie pt. „Świt historii nad Jeziorem Biskupińskim” oraz wzięliśmy udział w warsztatach dotyczących rekonstrukcji ceramiki, na których mieliśmy okazje własnoręcznie pomalować talerze. Był czas na zakup pamiątek, po czym udaliśmy się na obiad i odpoczynek, aby zregenerować siły po długim zwiedzaniu. Następnym etapem wycieczki była wizyta w pierwszej stolicy Polski – Gnieźnie. Pojechaliśmy do Muzeum Początków Państwa Polskiego, gdzie w specjalnych okularach obejrzeliśmy 3 prezentacje multimedialne na temat Chrztu Polski, kraju Mieszka Pierwszego oraz Powstania Państwa Polskiego. W muzeum tym zobaczyliśmy wiele ciekawych eksponatów związanych z dynastią Piastów oraz replikę słynnych Drzwi Gnieźnieńskich. Zmęczeni, z uśmiechami na twarzy, bezpiecznie dotarliśmy do szkoły ok. godz. 20: 30. Była to udana wycieczka, obfitująca w ciekawostki historyczne oraz sięgająca do źródeł powstania naszego kraju. Z pewnością zdobyta podczas wycieczki wiedza historyczna przyda nam się na zajęciach w szkole.

Relacja i zdjęcia: A. Szymczak

Posted in WYCIECZKI | Możliwość komentowania Historyczna wyprawa kl. IV c została wyłączona