Teatroterapia w modelu MDT

Małe kroki do Wielkiego Świata, czyli jak wykorzystać metody teatroterapii w modelu MDT dla rozwoju aktywności twórczej dziecka w młodszym wieku szkolnym – to tytuł spotkań prowadzonych w Szkole Podstawowej nr 6 w Ostrowie Wielkopolskim.
Zajęcia te wprowadzone zostaną do planu zajęć naszej szkoły od dnia 29. października 2015r. w formie innowacji pedagogicznej. Weźmie w nich udział 10-15 osobowa grupa uczniów klas 1-3.
Warsztaty arteterapii prowadzone będą przez p. dr Anitę Stefańską i studentów Koła Naukowego Młodych Arteterapeutów WPA w Kaliszu. Opiekę również zapewnią nauczyciele Szkoły Podstawowej nr 6, tj. p. Agnieszka Wojciechowska, p. Agnieszka Prajzner, p. Maria Kupczyk i p. Paula Maćkowiak. Termin realizacji to okres od października 2015r. do maja 2016r. Zajęcia będą odbywały się dwa razy w miesiącu.
Założeniem tego programu jest aktywne i kreatywne uczestnictwo w pracy z grupą i w grupie, co pozwoli na lepszy rozwój emocjonalny, wsparcie emocjonalne i zaufanie do grupy. Będzie to pomagało zmierzyć się z problemami okresu dzieciństwa. Twórcy programu odwołują się do koncepcji Karla Rogersa uważając, że osoba twórcza jest osobą w pełni umiejącą przeżywać swe uczucia, a więc jest Osobą nie stosującą żadnych mechanizmów obronnych.
Cykl warsztatów teatroterapii będzie miał na celu budzenie aktywności twórczej, by nie tyle pobudzić dzieci do myślenia, ale by przede wszystkim poruszyć ich emocje i sprowokować do przezwyciężania własnych ograniczeń czy trudności emocjonalnych, np. nieśmiałości, która utrudnia lub uniemożliwia kontakty międzyludzkie. Dzięki wybranym tutaj metodom terapii teatralnej pokażemy jak podnieść kreatywność, której celem jest polepszenie aktywnego odczuwania i rozumienia własnego świata dziecka w wieku wczesnoszkolnym. Warsztaty będą miały też na celu rozszerzenie podmiotowego udziału DZIECKA we własnym rozwoju, stąd zajęcia będą się opierać na wiedzy o wartościach i wiedzy o człowieku. Stymulacja odbywać się będzie poprzez werbalne i niewerbalne operowanie językiem sztuki.
Obszary podjęte w improwizacjach i zabawach teatralnych w technice lalkowej oparte będą na materiale literackim – teatralna technika Echa, technika dramowa Lustro.
Warsztaty odbywać się będą przy pomocy różnych twórczych technik, takich jak: drama, teatr przedmiotu, teatr cieni, maska, teatr ruchu, teatrzyk lalki, zabawa twórcza, improwizacja, grafoterapia, malowanie spontaniczne oraz metoda „Creative Mind Orderin”.
Arteterapia może stać się dla nauczyciela potężnym narzędziem wprowadzania młodego człowieka w życie wartościowe, które stanowi istotę wszelkich zabiegów edukacyjnych.

Agnieszka Wojciechowska

Posted in PROGRAMY | Możliwość komentowania Teatroterapia w modelu MDT została wyłączona

Comments are closed.