Program Opiekuńczo – Wychowawczy
Świetlicy Szkolnej
Cele ogólne:
- Zapewnienie uczniom zorganizowanej opieki przed zajęciami lekcyjnymi i po ich zakończeniu.
- Zorganizowanie uczniom odpowiednich warunków do nauki własnej oraz zapewnienie pomocy w nauce.
- Rozwijanie zainteresowań i uzdolnień uczniów.
- Kształtowanie u uczniów postaw warunkujących sprawne i odpowiedzialne funkcjonowanie we współczesnym świecie.
- Promowanie zdrowego stylu życia.
Cele szczegółowe:
- Kształcenie umiejętności bezpiecznego poruszania się po drodze oraz uczenie właściwych, bezpiecznych zachowań w różnych sytuacjach.
- Kształtowanie umiejętności współżycia i współdziałania w grupie- integracja grupy rówieśniczej.
- Kształtowanie postawy obywatelskiej, postawy poszanowania tradycji i kultury własnego narodu, a także dla postawy poszanowania dla innych kultur i tradycji.
- Kształtowanie u uczniów postawy sprzyjającej ich dalszemu rozwojowi indywidualnemu i społecznemu, takiej jak uczciwość, wiarygodność, odpowiedzialność, wytrwałość, poczucie własnej wartości, szacunek dla innych ludzi, ciekawość poznawcza, kreatywność, kultura osobista, gotowość do podejmowania inicjatyw oraz pracy zespołowej.
- Pomoc w odkrywaniu własnych możliwości, predyspozycji, talentów oraz ich twórczego wykorzystywania.
- Rozwijanie umiejętności manualnych oraz zwiększanie sprawności fizycznej.
- Propagowanie zdrowego stylu życia, kształtowanie właściwych nawyków zdrowotnych, zachęcanie dzieci do aktywnego spędzania wolnego czasu.
- Rozwijanie poczucia odpowiedzialności za podejmowane działania.
- Wyrabianie umiejętności nawiązywania kontaktów interpersonalnych: umiejętności komunikowania się, umiejętności rozwiązywania sytuacji konfliktowych, panowania nad emocjami.
- Wzbogacanie wiadomości o środowisku społecznym i przyrodniczym ucznia
- Kształcenie umiejętności właściwego i bezpiecznego korzystania z dóbr przyrody, wyrabianie odpowiedzialności za jej stan.
- Rozwijanie zdolności i ekspresji dzieci, eksponowanie twórczości dziecięcej.
- Wdrożenie do przestrzegania obowiązujących norm i zasad oraz kształtowanie nawyków kulturalnego zachowania się w domu, szkole i w swoim środowisku.
- Organizowanie zespołowej nauki.
- Kompensowanie zaniedbań środowiskowych.
Treści programu :
W trakcie zajęć świetlicowych przewiduje się realizację treści skupionych wokół
następujących ośrodków tematycznych:
- Integracja zespołu świetlicowego i organizacja pracy, poznanie praw i obowiązków ucznia świetlicy szkolnej, zapoznanie z zasadami bezpieczeństwa i regulaminem świetlicy. Powitanie nowych uczestników.
- Wspólnie bawimy się i pracujemy: normy i zasady zachowania się w grupie.
- Dbamy o porządek w miejscu pracy i podczas zabawy.
- Uczeń – uczestnikiem ruchu drogowego: bezpieczna droga do szkoły, zachowanie się dziecka w środkach komunikacji.
- Organizowanie pomocy koleżeńskiej, rozkład dnia ucznia – czas nauki, odpoczynku, zabawy.
- Zjawiska towarzyszące zmianom pór roku: pory roku w przyrodzie i literaturze, przeżycie związane ze zmianami w przyrodzie, warunki życia roślin i zwierząt w różnych porach roku.
- Dziecko jako członek społeczności szkolnej: szkoła i jej patron , zasady zachowania w grupie, przyjaźń i koleżeństwo, pomoc koleżeńska, zabawy w gronie koleżanek i kolegów, rozwiązywanie kłopotliwych sytuacji.
- Polska – moja ojczyzna: Polska – położenie i sąsiedzi, Warszawa – nasza stolica, ważne rocznice, poznajemy legendy polskie, symbole narodowe.
- Dziecko w rodzinie: członkowie rodziny, ich zajęcia i obowiązki, uroczystości i święta w rodzinie.
- Tradycje i zwyczaje w życiu rodziny i narodu: wieczór andrzejkowy, jak obchodzimy święta?, witamy Nowy Rok.
- Moja miejscowość, wczoraj i dziś: krajobraz okolicy, konkurs plastyczny „Ostrów moje miasto”
- Dbamy o zdrowie: warunki sprzyjające utrzymaniu zdrowia, zasady racjonalnego odżywiania się, praca lekarza i pielęgniarki, dbamy o nasze zęby.
- To potrafię: wśród zagadek, rebusów i krzyżówek.
- Ziemia – planeta wszystkich ludzi: zagrożenia środowiska i sposoby ich pokonywania, sprzątanie świata, człowiek – cząstką środowiska.
- Ulubione książki dla dzieci i ich autorzy: różne formy prezentacji ulubionych książek, książka – źródłem wiedzy,
- Wypoczynek i czas wolny: wypoczywamy bezpiecznie, sposób na ferie, wakacyjne plany, aktywny wypoczynek na świeżym powietrzu.
Metody pracy
- Metody zajęć praktycznych :
techniki plastyczne, zabawy i gry dydaktyczne, gry świetlicowe, konkursy, imprezy i uroczystości, działalność społecznie użyteczna, ćwiczenia, zajęcia sportowe.
- Metody oglądowe – pokaz przedmiotów, fotografii, map, tablic i itp.
- Metody słowne: pogadanka, dyskusja, opowiadanie baśni, bajek, przygód, wrażeń oraz lektury uzupełniające.
- Metody aktywizujące –dyskusja, burza mózgów, analiza przypadku, odgrywanie ról, drama, pytania i odpowiedzi, praca w grupach, analiza przypadku, gry planszowe.
Formy pracy :
- Praca indywidualna
- Praca zespołowa
- Praca zbiorowa
Ewaluacja :
Ocena skuteczności programu prowadzona będzie w ramach ewaluacji wewnętrznej.
Źródłem informacji dotyczących realizacji programu wychowawczo – opiekuńczego świetlicy i jego skuteczności będą: obserwacja, rozmowa, ankieta dla rodziców.
Program został opracowany na podstawie :
- Statutu Szkoły Podstawowej nr 6 w Ostrowie Wielkopolskim
- Planu Pracy Szkoły, Programu Wychowawczego oraz Szkolnego Programu Profilaktyki
Program ma charakter otwarty i może ulegać modyfikacjom i zmianom w zależności od bieżących potrzeb.
PLAN PRACY ŚWIETLICY SZKOLNEJ
ROK SZKOLNY 2016/2017
Świetlica miejscem wypoczynku, nauki, zabawy oraz rozwijania talentów i pasji
Stałe elementy w świetlicy: śpiew, taniec, czytanie literatury dziecięcej, rozwiązywanie łamigłówek, gry stolikowe, gry i zabawy na świeżym powietrzu, elementy gimnastyki i rytmiki, rozwiązywanie zadań z programu MegaMisja, prace plastyczne i techniczne, pomoc w odrabianiu zadań domowych, zabawy wg uznania dzieci.
Hasło dnia
Poniedziałek: W kręgu muzyki
Wtorek: Taneczne wtorki
Środa: W kręgu literatury dziecięcej
Czwartek: Artystyczne wyzwania
Piątek: Piątkowe podróże po świecie
Spotkania z MegaMisją
Miesiąc |
Tematyka zajęć |
Uwagi |
W R Z E S I E Ń |
I. Integracja w grupach i organizacja pracy świetlicy
– Prace porządkowo – gospodarcze w salach, urządzanie kącików zabaw. – Zapoznanie z zasadami obowiązującymi w świetlicy. – Zapoznanie z „Regułami bycia razem”. – Zapoznanie z regulaminem bezpiecznego zachowania się w świetlicy i stołówce szkolnej. – Rozmowy na temat poszanowania sprzętu, zabawek i gier. II. Bezpieczeństwo na drogach i ulicach – „Bezpieczna droga do szkoły”- zapoznanie dzieci z zasadami bezpiecznego poruszania się po drogach – przejście dla pieszych, chodnik. – wykonanie znaków drogowych. III. Przeciwdziałanie agresji – Jaki powinien być prawdziwy przyjaciel?” – pogadanka – Portret mojego przyjaciela. – Układanie kodeksu dobrych manier. – Rozmowa o agresji i przeciwdziałaniu jej. IV. Chrońmy nasze środowisko – Rozmowa na temat ochrony środowiska. – Praca plastyczna w grupach – plakat „Nasza ziemia” – Szanujmy lasy i rzeki. – Poznanie Parków Narodowych i Rezerwatów Przyrody. |
|
P A Ź D Z I E R N I K |
I. Złota polska jesień
– Zmiany w przyrodzie. – Rozwiązywanie zagadek o tematyce jesiennej. – Praca plastyczna – dary jesieni. – „Pani Jesień” – kolaż z różnych materiałów lub „Kasztanowe cudaki” z kasztanów i żołędzi. II. Dzień Edukacji Narodowej – Rozmowa na temat święta. – Swobodne wypowiedzi dzieci o pracy wszystkich pracowników w szkole. – Mój wymarzony nauczyciel – praca w grupach (wypisywanie cech) – Praca plastyczna „Portret nauczyciela”. -Wykonanie laurek dla wychowawców klas oraz pisanie życzeń. III. Podróże po Polsce – Opowiadanie dzieci o swoich podróżach. – Zapoznanie z mapą Polski. |
|
L I S T O P A D |
I. Polskie święta i tradycje – Święto Zmarłych i zaduszki
– Pamiętamy o tych, którzy odeszli. – Wyjaśnienie symboliki Grobu Nieznanego Żołnierza. – Święto Niepodległości – pogadanka, symbole narodowe, wykonanie kotylionu – Co to znaczy być patriotą ? – Ostrów Wielkopolski – moja mała ojczyzna – prace plastyczne i techniczne. II. Z kulturą za pan brat – Rozmowa na temat kulturalnego zachowania się w miejscach publicznych – zwrócenie uwagi na formy grzecznościowe. – Bawimy się teatr – inscenizacja wierszy, przygotowanie rekwizytów. – Konkretyzacje rysunkowe utworów Brzechwy i Tuwima. III. Polskie zwyczaje – andrzejki – Wróżby na andrzejki – przygotowanie wróżb, rekwizytów – Wspólna zabawa. – Rozwiązywanie krzyżówek, rebusów i zagadek o tematyce andrzejkowej. |
|
G R U D Z I E Ń |
I. Grudniowe tradycje
– Barbórka – rozmawiamy o pracy górnika, prace plastyczne – Mikołajki – wyjazd do teatru, prace plastyczno-techniczne. – Pisanie listu do świętego Mikołaja. – Planowanie i wykonanie świątecznego wystroju świetlicy. – Przy wigilijnym stole – pogadanka na temat tradycji i zwyczajów bożonarodzeniowych. – Czar polskich kolęd –wspólne śpiewanie II. Zwierzęta zimą – Jak dbać o zwierzęta zimą? – Pomysły na karmniki dla ptaków. – Moje ulubione zwierzątko – portret, prace plastyczne |
|
S T Y C Z E Ń |
I. Zimowe pejzaże
– Zmiany w przyrodzie zimą. – Jak się odżywiać i ubierać podczas zimy. – Zimowe popołudnia nie muszą być nudne – propozycje spędzania wolnego czasu. – Zimowy pejzaż – praca plastyczna. II. Tradycje polskie i nie tylko – karnawał. – Noworoczne postanowienia – Karnawałowe maski – Zabawa w świetlicy III. Dzień Babci i Dziadka – Za co kochamy nasze babcie i naszych dziadków? – rozmowa – W jaki sposób można pomóc ludziom starszym – wymiana pomysłów. – Wykonanie laurek i ułożenie życzeń. – Piosenka dla babci i dziadka. IV. Ferie – Co udało nam się zrobić w I okresie? – podsumowanie. – Jak bawić się bezpiecznie podczas ferii? – pogadanka – Pomysły na ciekawe ferie. |
|
L U T Y |
I. Idzie luty, podkuj buty – polskie przysłowia
– Wyjaśniamy znaczenie polskich przysłów. – Konkretyzacja rysunkowa wybranego przysłowia. II. Święto Szkoły – Pogadanka na temat patrona szkoły. – Tydzień z pasją – rozmowy na temat pasji i talentów, prezentowanie przez dzieci własnych zainteresowań; zachęcanie innych do rozwijania talentów. – Moja pasja – wystawa eksponatów przyniesionych przez uczniów. – Kolega i Koleżanka Roku – cechy dobrego kolegi i dobrej koleżanki. – Co to znaczy „ Uczeń z klasą”? – wymiana poglądów. III. W krainie baśni H. Ch. Andersena – Czytanie baśni J. Ch. Andersena. – Wykonanie ilustracji do baśni. – Oglądanie baśni J. Ch. Andersena na płytach DVD. – Swobodne wypowiedzi dzieci na temat bohaterów baśni. – Rozmowy z dziećmi na temat „Jak spędziłem zimowe ferie?” |
|
M A R Z E C |
I. Dzień Kobiet
– Zawody wykonywane przez kobiety – rozmowa kierowana. – Sylwetki słanych kobiet – dopasowywanie nazwisk do imion. – Kto jest dżentelmenem, a kto damą ? – zasady dobrego zachowania względem kobiety. – Czytanie wierszy, poznanie piosenek z okazji Dnia Kobiet. – Laurki dla pań, sióstr, mam … II. Zdrowie i higiena – Pogadanka na temat „Dlaczego należy dbać o zdrowie?” – Słuchanie piosenek „Witaminki”, „Mydło lubi zabawę”. – Rozwiązywanie zagadek i rebusów o tematyce zdrowotnej. – Recepta na ciszę – wypisanie przyczyn hałasu w świetlicy, tworzenie recepty na ciszę podczas pobytu w świetlicy. – Konkurs rysunkowy związany z codziennymi czynnościami związanymi z higieną i zdrowiem. III. Wiosenne pejzaże – Zmiany w przyrodzie wiosną. – Zapoznanie z wierszem J. Brzechwy „Wiosenne porządki”. – Rozmowy na temat marcowej pogody i zmian w przyrodzie na podstawie wiersza „Marzec” i „Ciepło – zimno”. – Wykonanie ilustracji do przysłowia „W marcu jak w garncu” – Nauka piosenki „Zaspane słoneczko” – Nowalijki – pierwsze wiosenne warzywa – Rozmowa o zwyczaju topienia marzanny – znaczenie tego obrzędu. |
|
K W I E C I E Ń |
I. Powrót ptaków
– Zapoznanie dzieci na podstawie wiersza pt. „Ptasie radio” z ptakami i ich nazwami , wyszukiwanie w encyklopedii nazw i czytanie o ich przyzwyczajeniach , rozpoznawanie najczęściej występujących gatunków. – Oglądanie filmów przyrodniczych o ptakach. – Papieroplastyka pt. „ Bociany” – modelowanie z papieru i malowanie farbami plakatowymi. – Nauka słów i melodii piosenki pt. „ Kochajmy ptaki”; – „ Podróż do krainy ptaków” – rozwiązywanie zagadek , rebusów i łamigłówek dotyczących ptaków. II. Wielkanocne tradycje – Zapoznanie z tradycjami i obrzędami wielkanocnymi. – Wielkanocna kartka – projektowanie i redagowanie życzeń wielkanocnych. – Wielkanocne koszyczki, zajączki, kurczaki i pisanki – prace techniczne i plastyczne. – Ozdabianie świetlicy wiosennymi motywami. III. W zdrowym ciele, zdrowy duch – Sposoby spędzania czasu na świeżym powietrzu. – Znaczenie sportu dla zdrowia – rozmowa z dziećmi. – Jak powinien wyglądać dzień ucznia ? – zapisanie wskazówek dla dzieci dotyczących higieny odpoczynku po lekcjach, ze zwróceniem uwagi na korzyści wynikające z częstego przebywania na świeżym powietrzu. IV. Dbamy o nasze środowisko – Rozmowa na temat konieczności ochrony środowiska. – Przyczyny zatruwania wód, powietrza i gleby ( ścieki przemysłowe i ścieki z gospodarstw domowych, dym z kominów, wysypiska śmieci ) – Rośliny i zwierzęta chronione w Polsce – praca z albumami zwierząt – Wszyscy musimy dbać o naszą Ziemię – rozmowa, prace plastyczno-techniczne. |
|
M A J |
I. Polskie święta i tradycje
– Majowe święta – rozmowa na temat świąt narodowych I i III Maja. – Nasze symbole narodowe – godło i flaga, hymn. – Gołąb – symbol pokoju. Odrysowanie od szablonu, wycięcie i łączenie elementów ptaka. II. Zawody naszych rodziców – Rozmowa z dziećmi na temat zawodów i pracy rodziców. – Zawody wykonywane przez rodziców, ich znaczenie w życiu każdego z nas. – Praca plastyczna – ,, Zawód który mi się podoba”. – Wykonanie książeczki przedstawiającej różne zawody – technika dowolna. – Układanie zagadek i rebusów o zawodach naszych rodziców. III. Majówka z rodziną – Sposoby spędzania wolnego czasu z rodziną. – Dzień Matki – laurka, kwiaty i życzenia dla mamy – prace plastyczno-techniczne. – Nauka piosenki dla mamy – Wypowiedzi dzieci na temat ,, Dlaczego kocham swoją mamę”. – Czytanie opowiadań i wierszy związanych z tematyką Dnia Matki.
|
|
C Z E R W I E C |
I. Międzynarodowy Dzień Dziecka
– Wszystkie dzieci są nasze – rozmowa z dziećmi na temat dzieci różnych narodowości, ich życia, szkoły, zabaw, radości i problemów. – Dzieci – ich prawa i obowiązki. – Piszemy listy do kolegi z innego kraju. – Mój kolega z dalekich stron – konkurs plastyczny. – Gry i zabawy sportowe z okazji Dnia Dziecka na szkolnym boisku. II. Świat jest piękny – Planujemy wakacyjne podróże. – Kraje, które warto zobaczyć – praca z mapą, przewodnikami turystycznymi, oglądanie filmów o ciekawych miejscach na Ziemi i w Polsce. – Prace plastyczno-techniczne. III. Szkoła i ja – Podsumowanie całorocznej pracy. – Co mi się podobało w świetlicy, a co bym zmienił – rozmowa z dziećmi. – Ja w świetlicy – praca plastyczna. – Z piosenką na wakacje – nauka wakacyjnej piosenki. – Jak w wakacje się nie nudzić, a może książka? – sposoby na nudę. IV. Bezpieczeństwo przede wszystkim – Bezpieczne wakacje – pogadanka. – Telefony alarmowe – rozmowa z dzie mi o sytuacjach wymagających korzystania z ważnych telefonów. – Bezpieczne i rozsądne korzystanie z kąpieli słonecznych |
Plan pracy świetlicy szkolnej jest otwarty i może ulec modyfikacji.